torsdag 17. januar 2008

For første gang

Jeg tenkte at det var på sin plass med nok en liten rapport her fra Guayaquil. I går, det vil si onsdag, dro vi for første gang ut for å se oss om i slumområdene hvor vi skal jobbe. Jeg tror jeg skal la bildene tale for seg selv sånn i første omgang, i og med at vi kun var der en liten stund for å observere. Men jeg mistenker at jeg kommer til å bli svært glad i slumområdene og menneskene der. Og hvis noen hadde håpet på å få hjem en mindre fotballidiotisk Eirik i juni, må jeg nok skuffe. Det har allerede gjort inntrykk å se hvor utrolig mye denne idretten betyr for barna her. Alle får lov til å være med, også jentene, noe som gir en god signaleffekt i et land hvor machokulturen står i overkant sterkt. På bildene ser dere hvordan det ser ut når det meste av regnværet har tørket opp. En av de største utfordringene er imidlertid alt regnet som faller på denne tida av året. Hus blir fyllt av vann, banene blir overfylt og jordveiene ødelagt. Jeg kommer til å skrive mer om forholdene i slummen når jeg kommer litt tettere inn på livet der. Men det var på mange måter et svært godt førsteinntrykk, og jeg kan ikke vente til å lære meg mer spansk og begynne å jobbe med det jeg kom hit for. Håper alle kjære har det bra, savner dere litt i slagene mellom varmegradene og volleyballen.


Ecuadoriansk jentefotball


Fotokunstneren i meg falt for denne paraplyjenta



Området foran huset her holder på å bli fylt igjen
for å kunne bli til en ny fotballbane



Ingrid og Simon,
to av fotballvolontørene vi skal ta over for

Èn av de to (snart tre) banene

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hola chico!
Gleder meg til å spille fotball med deg i sommer...hehe!
Når kommer første post på spansk? :)

Line sa...

Tenk at du er der borte, det er konge. Du skal få være så mye fotballidiot du bare vil, for du har et godt hjerte i det du gjør!
ikke mye nytt fra nord!
kos deg!
PS: en liten innvending; legg ut bildene ett hakk større! det er så gøy å se bilder, men de er litt små. og jeg gidder ikke klikke på hvert av dem for å se de gedigne;-)

Inger Johanne sa...

Hola Eirik!!! Gøy å lese på bloggen din, og at du har det bra. NÅ er vi i Peru, og koser oss ved kysten. Vi bor hos ei fresk misjonsdame fra Jæren. Lykke til med spansken;)

klemmer fra Maria og Anne

Anne sa...

Ikke Inger Johanne som skriver...Sorry!! Bare to datanerder som låner en data...hehe

Christian og Marte Marie sa...

Dette lover bra. Spesielt engasjementet ditt i teksten, det høres ut som om du har gjort et godt valg med å reise. Fortsett med å legge ut bilder. Du må forresten fotografere deg selv, lurer jo på om du faktisk er der nede!

Eirik sa...

Hallo alle, og takk for hilsener! Tar nok en stund før det kommer en hel post på spansk, hehe... Har skjedd mye de siste dagene, hadde bl.a en flott helg i en kystby. Ecuadorianske jenter er ikke fremmede for å lære vekk et danstrinn eller to for å si det sånn:) Ny post kommer etterhvert med større bilder, skal prøve å bevise at jeg faktisk er her nede. Og Anne, lykke til med oppholdet i Peru. Møtte Elianne og Kjell Magne som jobbet på skolen du skal til (tror jeg). Virket som veldig bra folk:) Hasta luego...

Martin sa...

Føler det er min plikt å være den første som gratulerer deg med Spurs første seier over Arse**l på 21 år. Får håpe de ikke har mye krutt igjen til møtet på Old Trafford til søndag :-)