tirsdag 4. mars 2008

Regn

Dette har jeg ingen bilder av, så jeg får heller prøve å lage et for dere. I går var jeg på jobb på Bloque 5, fotballbanen jeg jobber på. Da jeg kom var allerede grus- eller sandbanen ganske våt, og med et par store dammer var det allerede klart at eventuelt spill ville bli preget av mer tilfeldigheter enn optimalt. Alle som har spilt på Bromatta på Lund, den gamle storstua på Justvik eller lignende grusbaner vil allerede kunne se det for seg. Imidlertid var det likevel opphold denne dagen. Etter en halvtimes tid sto jeg og pratet med en av de eldre guttene på fotballprosjektet. «Tror du det blir mer regn?» spør jeg. «ja, det kommer nå snart sier han». Tross meget tunge skyer syntes han å være vel sikker. «Du tror det?» spør jeg. «Ja. Hør på takene», sier han og peker opp mot den gigantiske slumpregete bebyggelsen som omringer banen. Der er det tusenvis av blikktak, og når jeg hører etter hører jeg en svak tromming over takene langt vekke. Denne trommingen kommer nærmere og nærmere, og følelsen Brink må ha hatt under en viss langrennsstafett er påtagende. Det eneste man kan gjøre er å stå og lytte på at stormregnet tilslutt kommer veltende over banen, legger beslag på alt i 20 minutt, før det fortsetter sin vandring til andre strøk. Og da snakker vi seriøst regn, sånn regn du bli god gammel «kliss klass» av på et sekund. Hele områder blir til et stort vassdrag og støyen er så sterk at man omtrent får øresus av å stå under skuret ved banen. Det er altså regntid i store deler av Sør-Amerika, og selv om de fleste på Bloque 5 tok dette regnskyllet med et smil, vet jeg at regntiden skaper problemer både for dem og mange andre. Det er massive ødeleggelser av infrastruktur og hjem både i slumstrøkene og i andre deler av landet. Det er også mulig at Al Gore ville hatt et og annet å si, i og med at mange mener at problemet blir verre og verre for hvert år. Nede på vårt lille mikroplan her i fotballprosjektet skaper det også problemer. Hver dag håper jeg på litt opphold slik at vannet kan tørke opp av banene. Det frister mindre å betale 3 dollar måneden for å sende ungen på fotballskole når banen er dårlig. Det vil si et fritidstilbud mindre for ungene. Og alternativene er få.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hjemme begynner folk å klage når kunstgresset ikke er bra nok. Litt kontraster.

Bjørn Stian sa...

Godt skrevet! Ser det virkelig for meg... I dag regner det i Oslo også, men det blir vel drøyt å kalle det regntid.