søndag 23. mars 2008

Langfredag i Århus

Vel, kanskje ikke i Århus, men alle med peiling på røde pølser og indianere vet at Ecuadors svar på Århus er Quito. Natt til langfredag ble tilbringt i buss. Åtte timer på noen veier som var for mørke til å se. Etter dagens retur i dagslys er jeg glad for at jeg ikke visste hva som foregikk rundt bussen den natten. Det er noen helt fantastiske daler og fjell man får se på nedstigningen fra Quito på rundt 3000 moh. Samtidig sitter man med hjertet godt opp i halsen når bussen dundrer ned- eller oppover i sandwich mellom nylige jordras og bunnløse skråninger. Under er et bilde fra denne trasèen tatt i fart fra bussvinduet.

Hovedstaden i Ecuador er en fantastisk by å oppleve der den ligger klemt mellom fjellene og indiansk og spansk historie. At det var "Semana Santa", påskehelgen, la ikke noe demper på stemningen. Mye folk, gateteater og påskevandringer var noe av det vi var vitnet til i den dypt religiøse gamlebyen i Quito. Idag holdt vi på å miste bussen hjem fordi ingen taxier kjører i gamlebyen på søndager. Men vi ble uheldigvis ikke lenger. Bilder fra turen er på sin plass:

Litt av Quito sett fra oven

Turist-Eirik på både den sørlige og den nordlige halvkule

En ganske så creepy gravplass i en kjeller

Påskevandring.


Ja, da har jeg altså bodd en helg der solen står i origo. Quito har i mine øyne ganske mye mer å by på enn Guayaquil når det kommer til kultur, historie, natur og så videre. Ellers håper jeg alle som leser dette har hatt en flott påskehelg hvorenn den er tilbringt. Jeg må fint innrømme at den tradisjonelle påskestemningen var langt unna uten skismøring, påskeegg og yatzi. Samtidig er påskebudkapet det samme uansett. Dette har Guayasamin, en kjent ecuadoriansk kunstner, minnet meg på i løpet av helga. Hvorfor kommer det kanskje svar på etterhvert. Ha en fin uke!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Eirik! Spennede å høre hvordan påskehelga di har vært! Her på sørlandet har det kommet snø igjen. Er digg med snø på fjellet, men begynte å bli klar for vår nå. Så nå er det tilbake til hverdagen igjen! Kos dæ videre:) klemmer fra Elin og Arnt

Christian og Marte Marie sa...

Etter å ha lest bloggen din, trodde jeg at å ta offentlig transport alle andre steder enn i Norge var livsfarlig. Nå vet jeg at det er farlig i Norge også.
En allminnelig tur med Konkurrenten inn til Oslo etter påske i Kristiansand fikk en spesiell vri. Rett etter Liertoppen, og til tonene til Lykke Lis plate begynner bussen å hoppe. Skikkelig massasje. Bussen stopper ved siden av veien, og det viser seg at det ene bakhjulet har snudd seg med sida i kjøreretningen. Sånn kan det gå. Heldigvis rakk bussen å stoppe før hjulet for eksempel hadde bestemt seg for å gi opp kampen mot 100 km/t og parkert ved Liertoppen.
Jeg liker referansen til Minn-teksten. Mere.
Høres ut som en spennende påske. Når vi starter restauranten ved kysten får vi ta påskefeiringen i Quito. Det hadde smakt. Snø er ikke noe å trakte etter.
Venter i spenning på oppfølgeren om kunstneren.

Anonym sa...

Hei Eirik!
Ser ut som du har hatt en bra påske i "Kitå", men savnet deg på Danmarksturen. Ingen snakker dansk som deg!! Vi var 16 hoder som dro til Grønhøj strand i år, hadde en kjempebra tur. Har også fått noen herlige dager på fjellet, så har vært en super ferie.
Lev vel, amigo!
Klem Hanne

Christian og Marte Marie sa...

http://fotball.fvn.no/england/article103998.ece

Ser ut til at vi må skaffe oss nye drakter...

Eivind sa...

Eirik, du må reklamere litt for min blogg på din blogg så jeg får flere som leser den. Føler meg litt viggo ass, men har vel kanskje ikke fortalt noen om den... Hmm, reklamer, reklamer så skal jeg bli litt mer aktiv.

Så må du få opp speeden på blogginga, selv jeg som lever i et land med heavy internettsensur klarer å blogge mer enn deg!! Shame on you.
Kos deg ellers ;)

Christian og Marte Marie sa...

http://liverpool.no/cda/storypg.aspx?id=14613&zone=1&parentzone=0

Jeg får bare farge drakta rød. Deilig.

Anonym sa...

Que buenas fotos .. disfrutamos mucho el viaje a quito... fui muy feliz todas esas vacaciones... gracias por tu amor eirik
te adoro
fer
besos