mandag 12. mai 2008

Lille verdenskrig tre

Her i Guayaquil finnes det to dominerende religioner. Katolisisme og fotball. Med Barcelona Sporting Club som den største kirken. Tettheten av gule Barcelona-drakter i denne byen er helt ekstrem, alle har en Barcelona-trøye. Det er nemlig "folkets lag". Laget for de hardtslitende fattige. Og de som tror at de fattige. Laget for de mer sossete er de blå Emelec, så klart også fra Guayaquil. Får du spørsmålet "eres amarillo o azul?" må vite hva du skal svare, vennskap og lemmer kan stå på spill. Jeg skulle gjerne oversatt noen av sangene de synger om hverandre, men ville nok fått diverse organisasjoner på nakken. Men det sier seg selv at når disse to lagene møter hverandre på gigantiske El Monumental, hjemmestadion til Barcelona, er det duket for Ecuadors "El Clásico". Og blant de 70 000 - 80 000 på tribunen var selvfølgelig jeg. Som alltid i gult. Jeg skal la bildekommentarene fortelle resten, men i forhold til rammene rundt, med åpningsshow tilsvarende en VM-finale, ble det et helt drøyt antiklimaks fotballmessig.


Mye mennesker i gult på stadion. Og her snakker vi gode gamle ståplasser bak målene.


De ivrigste i blått tør å ta turen. Ifjor endte El clásico med dødsfall.

Beklager å si det, men maken til kjedelig fotball som det vi så de første 70 minuttene må man tilbake til 90-tallets Kjelsås for å finne. Teknikken er der, men struktur og gjennombruddshissighet er stort sett fraværende.

Men filming og drama i liggende stilling er de meget gode på, så det ble litt underholdning for pengene. Hele elleve ganger var det medisinsk mannskap (i anledningen kledd som brannmenn) ute på banen. Serie A gå og legg deg!

Til slutt ble det medisinske mannskapet så slitne at de måtte ta golfbilen i bruk.


Skuffede Barlonistas roper ukvemsord til dommeren

De endte altså i 0-0. Det skal sier at to tverrliggerskudd og noen ekstreme sjanser til Barcelona i siste sekund gjorde at det ble litt spenning helt i slutten. Dessuten ble det to røde kort til hvert av lagene med ett minutts mellomrom. Alt i alt gøy å være på stadion, det er jo tross alt den største kampen jeg har vært på tilskuermessig. Så får jeg heller håpe på god fotball på Sør Arena til sommeren. Til slutt vil jeg oppfordre alle til å surfe innom http://www.lamitad.no/ og lese det strålende Dan Eggen-relaterte intervjuet med undertegnede. Og ikke minst, god 17. mai til alle sammen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Må si du er flink på oppdateringer, det er gøy! :) Bra intervju, forresten!

Bjørn Stian sa...

Stråålende intervju! Jeg lo meg nesten skakk her jeg sitter i Vadsø.

(Denne kommentar ble levert kl. 05:08 i en pause i Fifa 08-turnering nummer 5 denne kvelden...)

said nasser sa...

happiness today to my friend.

Trust, faith, love and smile

Lead you to happiness.

Bjørn Stian sa...

Av fare for ikke å komme meg online på den store dagen din, vil jeg gratulere deg på forhånd:)

Håper du får en fantastisk dag i Guayaquil, Eirik! Måtte voluntører og andre gi deg all den heder og ære som hører med på en fødselsdag! Jeg skal feire deg på toget til Kristiansand:)

Gratulerer med dagen!

Anonym sa...

Gratulerer med dagen Eirik! Håper du hadde en fin 17.mai og en feiring der nede i Ecuador! Gleder meg til du kommer hjem! Gøy å lese på bloggen din! Klem fra Elin og Arnt